گزارش نشست مطبوعاتی فیلم «داستانهای خانواده مایروویتز»
یک روایت کمدی بین نسلی از فرزندانی که در بزرگسالی همچنان باید با سایه بلند پدر سرسختشان - که روی زندگی آنها سایه افکنده است - مقابله کنند. این داستان فیلم جدید نوا بامباک با عنوان «داستانهای خانواده مایروویتز» است که در پنجمین روز جشنواره فیلم کن به نمایش درآمدهاست. این فیلم یکی از عناوین غیرمنتظره جشنواره کن امسال است چون پیشازاین نوا بامباک بهعنوان کارگردان به این رویداد سینمایی راه نیافته بود (و تنها فیلمش در کن انیمیشن « ماداگاسکار ۳» بود که در نگارش فیلمنامهاش همکاری داشت)؛ و البته آدام سندلر یکی از بازیگران این فیلم است! اگر منصف باشیم این درام خانوادگی از معدود فیلمهای کارنامه سندلر است که بیشتر از استعداد بازیگری او بهره بردهاند. بهعلاوه، داستین هافمن، بن استیلر، الیزابت مارول، اما تامپسن، آدام درایور، کندیس برگن و ربکا میلر هم در فیلم ایفای نقش کردهاند.
بازی درخشان آدام سندلر در کمدی «داستانهای خانواده مایروویتز» با واکنش تحسینآمیز منتقدان حاضر در جشنواره فیلم کن روبهرو شد. این کمدی 110 دقیقهای که بهعنوان یکی از دو محصول جدید کمپانی «نتفلیکس» به بخش مسابقه کن راهیافته است با تمجید از بازی بازیگرانش یکی از موفقترین فیلمهای جشنواره و بهترین فیلم کارنامه بامباک تا امروز محسوب میشود. این فیلمساز مستقل امریکایی در جدیدترین فیلم داستانی خود بعد از «دلبر امریکا» (2015)، داستان دو برادر را در یک خانواده نیویورکی ازهمپاشیده روایت میکند. داستین هافمن در نقش پدر خانواده ظاهرشده که با سومین همسرش (اما تامپسن) ازدواجکرده است. سندلر در نقش دنی و استیلر در نقش متیو مایروویتز دو برادر داستان ظاهرشدهاند.
سندلر در نشست رسانهای کمدی نتفلیکس که با حضور دیگر عوامل فیلم برگزار شد، اعتراف کرد هنگام خواندن فیلمنامهای که خود بامباک نوشته، اشک در چشمانش حلقهزده بود: «باورم نمیشد داریم این فیلم را میسازیم.» کمدین 50 ساله که آخرین بار 15 سال پیش، با درام کمدی عاشقانه پل توماس اندرسن در کن حضور داشت، در ادامه صحبتهایش اضافه کرد: «وقتی یک کمدین با پیشنهادهایی ازایندست روبهرو میشود، اوضاع فرق میکند. اولین فکری که به ذهنم خطور میکند این است که دلم نمیخواهد هیچکس را ناامید کنم و تا جایی که بتوانم تلاش میکنم دریافتم از فیلمنامه کامل و اجرایم در حد توانم بینقص باشد».
بعد از تشویق ایستاده تماشاگران در واکنش به فیلم «اوکجا» به کارگردانی پونگ ژون هو، جدیدترین ساخته بامباک که بهعنوان دومین محصول نتفلیکس در بخش مسابقه اصلی کن، با تشویق ممتد حاضران در سالن روبهرو شد.
در هفتههای اخیر، حضور «نتفلیکس» در بخش رقابتی به دلیل پخش آنلاین و اکران محدود محصولاتش در سالنهای سینما، اعتراض گسترده سینماگران ازجمله هیئت فیلم فرانسه را به دنبال داشته است. این اعتراضات درنهایت، منجر به تصویب قانونی تازه توسط مقامات برگزارکننده جشنواره کن شد که بر مبنای آن، از سال آینده تمام فیلمهای بخش مسابقه کن باید بهصورت گسترده در سینماهای فرانسه روی پرده بروند. در غیر این صورت، مجوز راه یافتن به بخش مسابقه را نخواهند داشت. دامنه این مجادلات بهجایی رسید که پدرو آلمادوار رئیس هیئتداوران بخش مسابقه در نشست خبری این هیئت در نخستین روز آغاز به کار جشنواره هفتادم رسماً و بهصراحت اعلام کرد برایش قابلتصور نیست جایزه نخل طلا به فیلمی برسد که در سالنهای سینما اکران عمومی نمیشود.
داستین هافمن هم در ادامه نشست تأکید کرد: «من یک پرده نمایش بسیار عریض دارم.» بامباک هم در ادامه شوخی بازیگر کهنهکار هالیوود اضافه کرد: «این فیلم در سالن خانه داستین هافمن روی پرده میرود، پس مشکلی نیست.» او همچنین تعریف کرد پیش از آنکه امتیاز پخش فیلم اخیرش را به کمپانی نتفلیکس بفروشد، آن را بهصورت مستقل و با فرمت 16 میلیمتری مقابل دوربین برده بود. فیلمساز 47 ساله توضیح داد: «من این فیلم را به تصور اینکه روی پرده عریض نمایش داده میشود، ساختم و باورش داشتم.»
به گزارش «ورایتی»، این نشست پرسش و پاسخ 30 دقیقهای به طرزی شگفتانگیز جذابتر از روند نشستهای معمول کن برگزار شد. سندلر همچنین در ادامه اعترافاتش اضافه کرد به روانکاو مراجعه میکند و در پاسخ به خبرنگاری که درباره مشکلات شخصی و خانوادگی سؤال کرده بود، یادآور شد: «پایانی برای روانکاوی وجود ندارد. این مطلب با بالا رفتن سن، دستگیرتان میشود.» سندلر تعریف کرد که چگونه سر صحنه فیلمبرداری و در جریان درگیری فیزیکی با استیلر در نقش برادرش دچار جراحت و آسیبدیدگی میشود: «بن از من جانسختتر است. یکی از جدیترین آسیبدیدگیهای عمرم را در ناحیه بازو تجربه کردم. به برداشت 34 که رسید برگشتم به بن گفتم: ببین اگر بزنبزن را از وسط سینهام شروع کنی، لطف بزرگی در حقم کردی.»
تامپسن هم در توضیح ایفای نقش در جدیدترین ساخته بامباک گفت: «هیچ تصوری از نتیجه کار نداشتم.» او همچنین از دشواریهای دیالوگ گفتن به لهجه امریکایی پرده برداشت و اعتراف کرد بازی در نقش یک شخصیت الکلی به او کمک کرد به معضل لهجه غلبه کند و خیلی نگران نتیجهاش نباشد.
در جریان این نشست، نیمی از بازیگران «داستانهای خانواده مایروویتز» بیپرده اعتراف کردند که هیچکدام قصد نداشتند بازی در این پروژه را بپذیرند. استیلر که در پروژههای متعددی با بامباک همکاری داشته، ابتدا در متفاوت بودن شخصیتی که قرار بود بازی کند تردید داشت: «اولینباری که فیلمنامه را خواندم اصلاً نگرفتم چطور میشود این نقش را بازی کرد. نمیفهمیدم چطور باید با این شخصیت ارتباط برقرار کنم.»
هافمن هم از دغدغه اصلیاش پرده برداشت و گفت: «من بیبروبرگرد ردش کردم. اصلاً نمیخواستم در چنین فیلمی بازی کنم. دلم نمیخواست نقش پیرمرد بازی کنم.» تا عاقبت پسرش جیک او را راضی میکند به اعتبار بامباک، بازی در این نقش را قبول کند؛ و اینکه هافمن باید در سبک بازیگریاش تغییراتی ایجاد میکرد. خودش دراینباره توضیح داد: «از زمان «فارغالتحصیل» به این ور، هیچوقت مجبور نشده بودم کلمه به کلمه دیالوگ بگویم؛ اما نتیجهاش موفقیتآمیز بود چون لحن فیلمنامهای که او مینویسد آهنگین است.»
تنها نکته حسرتبار قضیه اینجاست که بهرغم تشویق تماشاگران و استقبال منتقدان از جدیدترین فیلم کارنامه بامباک، - به دلایل گفتهشده در مورد نحوه پخش فیلم - کمدی «داستانهای خانواده مایروویتز» را باوجود بازیهای جذاب ستارههای معروفش نمیتوان از مدعیان اسکار پیش رو دانست.