سلیس: رضا میرکریمی، دبیر سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در نشست خبری سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به بیان برنامههای جشنواره پرداخت. وی در ابتدای نشست رسانهای این رویداد گفت: «به دلیل تقارن برگزاری این دوره از جشنواره با عید باشکوه نیمه شعبان، خرسندی خود را ابراز میکنم و امیدوارم جشنواره از برکات این روز بهرهمند شود.»
میرکریمی با ابراز همدردی با هموطنان آسیبدیده از سیل افزود: «همه ما با مردم آسیبدیده از سیل همدردیم و دلمان پیش آنهاست و به همین منظور جشنواره در تفاهم با هلالاحمر بهعنوان سفیر مهربانی این جمعیت انتخابشده است تا هم در سالهای آینده برای پیشگیری و آموزش، فیلمهایی در این زمینه داشته باشد و هم در جامعه جهانی، جمعیت هلالاحمر را معرفی کند. ضمن اینکه همه عواید حاصل از بلیتفروشی و فروش محصولات فرهنگی در جشنواره امسال به سیلزدگان اختصاص مییابد.»
تلاش بعضیها بینتیجه ماند، مهمانان میآیند
دبیر سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه صحبتهایش به برخی از موانع برای دعوت از مهمانان خارجی اشاره و عنوان کرد: «باید از اتفاقی که طی آن تلاش شد تا مهمانان ما که یک سال با آنها مکاتبه شده بود به جشنواره نیایند، یاد کنم و بگویم خوشبختانه این تلاشها بینتیجه ماند.» وی با اشاره به اینکه امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تأمین اعتبارات مشکل داشت، گفت: «بخش عمدهای از بودجه جشنواره توسط مجموعهای از حامیان تأمین شد البته خوشبختانه رئیس سازمان سینمایی اعتقاد جدی به تأثیر جشنواره جهانی فجر بر سینما و سایر حوزهها دارند و پیش از مسئولیتشان در سازمان سینمایی نیز بر این اعتقاد بودند.» میرکریمی افزود: «امسال با کمک شهرداری تهران و شهرداری مناطق ۶، ۱۱ و ۱۲ پایتخت سعی کردیم فضای عمومی شهری را برای نشاط جمعی و آشنایی مردم با سینما مهیا کنیم که در همین راستا در خیابان برادران مظفر در کنار خیابان فلسطین چند شب برنامه خواهیم داشت و گذر سینمایی در آنجا شکل میگیرد.»
وی با تأکید بر اینکه رونق جشنواره در سال گذشته مسئولیت این دوره را افزایش داد، بیان کرد: «با تلاشی یکساله و دبیرخانهای ثابت فیلمها رصد شدند، البته سال سختی داشتیم و بخشی از مشکلات خارج از حوزه تصمیمگیری ما بود مثل مشکل تحریم که بسیاری از مناسبات مالی ما را تحت تأثیر قرار میدهد. ما امسال برای حق نمایش فیلمها، مرسولات پستی و خرید بلیت برای مهمانان با مشکلاتی مواجه شدیم که نظیرش را تجربه نکرده بودیم.»
حذف بخشهایی از جشنواره برای تأمین هزینهها
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره تأمین هزینهها گفت: «جشنواره سال گذشته با بودجه ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برگزار شد که ۵ میلیارد آن از سوی وزارت ارشاد تأمین شد، اما امسال با توجه به افزایش نرخ دلار که میتوانست ما را بسیار متأثر کند سعی کردیم با تمهیداتی، افزایش چندانی در بودجه نداشته باشیم و از ۱۰ درصد افزایش فراتر نرفتیم. البته مجبور شدیم بخشی از هزینهها را با حذف بخشهایی از جشنواره کم کنیم.»
جشنواره پروپیمانی
دبیر جشنواره ضمن تشکر از متولی اصلی برگزاری جشنواره که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: «همچنین از شهرداری تهران سپاسگزارم که از این رویداد بهعنوان یک رویداد مهم شهری حمایت کرد. همچنین باید از نهادهای دیگری که کمکها و همدلیهایی حتی در حد اختصاص چند بلیت داشتند، نیز تشکر کنم. امسال برای هزینههای پذیرایی، هتل و هواپیما و… متکی به بودجه سازمان سینمایی نبودیم و این خودش یک دستاورد برای جشنواره است. باوجود تمام این مشکلات که حتی باعث قویتر شدن ما هم شد، امسال شاهد برگزاری جشنواره پروپیمانی هستیم.»
سرمایهگذاری بر استعدادهای آینده سینما
میرکریمی افزود: «امسال با جشنواره پر باری روبهرو هستیم و بیش از ۲۵۰ مهمان از ۵۸ کشور که همگی افراد کارشناس و نه توریست هستند به ایران میآیند که این نوعی قدرتنمایی در برابر آنهایی است که سعی دارند کشور ما را ناامن جلوه دهند. ۲۸ مهمان از ۲۱ کشور در بخش دارالفنون شرکت دارند، البته این تعداد نسبت به دوره قبل کاهشیافته است، ۳۲ نفر هم در این بخش از استانها در جشنواره حضور خواهند داشت. هدف ما در این بخش سرمایهگذاری بر استعدادهای آینده سینما است. برای مثال فیلمی از یک کارگردان لیتوانیایی امسال در جشنواره نمایش داده میشود که سه سال گذشته عضو دارالفنون بود و در جشنواره تالین اعلام کرد در سینمای ایران آموزشدیده است. همچنین سینماگران بسیاری از ایران که سالهای گذشته جایزههایی را هم به خود اختصاص دادهاند، پیشازاین در دارالفنون جشنواره جهانی فجر آموزشدیدهاند. بیش از ۲۰ ورکشاپ و مستر کلاس در دارالفنون برگزار میشود. امسال حدود ۲۰۰۰ فیلم در جشنواره ثبتنام کردند که این نشان میدهد جشنواره جهانی فیلم فجر یک رویداد معتبر است. ۱۶۳ فیلم از ۶۴ کشور جهان در بخشهای مختلف نمایش داده میشود. ۹ فیلم کوتاه و ۱۴ فیلم بلند اینترپریمیر هستند. ۴۱ فیلم بلند و ۷ فیلم کوتاه برای اولین بار در بخش آسیا نمایش داده میشوند که کسانی که با استانداردهای جشنوارههای جهانی آشنا هستند تأیید میکنند که این اتفاق مطابق با استانداردهای بینالمللی است. در میان این ۸۰ نفر، ۴۶ خریدار از ۲۲ کشور در بازار فیلم که از ۲۹ فروردین تا سه اردیبهشت برگزار میشود حضور مییابند. اصول بازاریابی محتوای دیجیتال و استانداردهای جهانی برای تجارت جهانی فیلم نیز در این جشنواره آموزش داده میشود. در کنار برگزاری بازار حرکت منسجم خوبی آغازشده که نمایشهای این بخش است و امسال نظم بیشتری به خود گرفته است. ۵۲ فیلم ایرانی در این بخش نمایش داده میشوند. بخش ویدیو لایبرری که چند سال است بهعنوان بانک اطلاعات از آن استفاده میکنیم، فیلمهای خوبی در اختیار مدیران فستیوالها و مشتریان خارجی قرار میگیرد.»
تجلیل از علیاکبر صادقی گرافیست و انیماتور ایرانی
میرکریمی درباره بزرگداشتها نیز گفت: «امسال از گرافیست و انیماتور برجسته علیاکبر صادقی تجلیل خواهیم کرد. نسخه مرمتشده ۶ فیلم از ایشان که تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است نیز در جشنواره نمایش داده خواهد شد.»
نمایش فیلمهای منتخب دهه شصت همزمان با ۴۰ سالگی انقلاب
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: «چند سالی است که در همکاری با فیلمخانه ملی ایران بخش فیلمهای مرمتشده راهاندازی شده که با استقبال زیادی روبهرو شده که این بخش امسال نیز باقدرت برگزار میشود. «دونده» که تصویری از آن بر پوستر نیز نقش بسته، «جادههای سرد»، «طلسم»، «پرده آخر» و «دیدهبان» فیلمهای این بخش هستند.» میرکریمی با بیان اینکه امسال مجموعهای درجهیک از آرشیو فیلم بنیاد سوکوروف در روسیه و مسفیلم دریافت کردهاند، گفت: «تعدادی فیلم در جشنواره نمایش داده خواهد شد که منتقدان و طرفداران سینما با آنها خاطرات درجهیکی دارند و من مطمئنم که سالنهای شلوغی را برای آنها خواهیم داشت. همچنین امسال بار دیگر از استادان درجهیک دعوت کردهایم تا در کنار ما حضورداشته باشند.» در ادامه میرکریمی به عناوین بخشها و فیلمهای سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اشاره کرد که به شرح زیر است:
سینمای سعادت (مسابقه بینالملل)
فیلمهای بلند
«مصائب شیرین ۲» ساخته علیرضا داود نژاد از ایران، «جهان با من برقص» ساخته سروش صحت از ایران، «زغال» ساخته اسماعیل منصف از ایران و فرانسه، «جوان روس» ساخته الکساندر زولوتوخین از روسیه، «پناهگاهی در میان ابرها» ساخته رابرت بودینا از آلبانی و رومانی، «پیش از ژاله» ساخته مایکل نویر از دانمارک، «دلبستگی» ساخته بوراک چویک از ترکیه، کانادا و فرانسه، «بیله» ساخته اینارا کولمِن از لتونی، لیتوانی و جمهوری چک، «حذفشده» ساخته میها مازینی از اسلوونی، کرواسی و صربستان، «ایرینا» ساخته نادِژدا کُزهوا از بلغارستان، «جوئل» ساخته کارلوس سورین از آرژانتین، «پرنده بهاری» ساخته جینگژیانگ لی از چین، «واکرسدورف» ساخته الیور هافنر از آلمان، «گرگ نما» ساخته آدرین پانِک از لهستان، آلمان و هلند، «بیوه خاموشی» ساخته پراوین مورچهال از هند.
فیلمهای کوتاه
«سرسام» ساخته وحید نامی و نوید نامی از ایران، «یکدیگر» ساخته سارا طبیبزاده از ایران، «توقف» ساخته پگاه انصاری از ایران، «قطعشده» ساخته سون یونگ باک از کره جنوبی، «افراط منجی ماست» ساخته مورگان زیورلا – پتی از سوئد، «ماهی» ساخته یان تومیک از استونی، «نیات خوب» ساخته آنا مانتزاریس از انگلستان، «صادق» ساخته متیو روش از ایرلند، «بادگیر» ساخته فردریک دوازن از فرانسه، «مارا» ساخته حمید قنبری آرا و آدریانا ویچورک از آلمان، «نلی» ساخته گاجه مودرندورف از اسلوونی، «رونالدو» ساخته رجب بُزگُز از ترکیه، «راوی» ساخته جولیا تروفیمووا از آمریکا و روسیه، «ایستگاه» ساخته بارتوش ریتز از لهستان، «جام جهانی در میدان شهر» ساخته ویتو پالمیری از ایتالیا.
جلوهگاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی)
فیلمهای بلند
«بیحسی موضعی» ساخته حسین مهکام از ایران، «جای خالی دوست» (مستند) ساخته محمدعلی طالبی از ایران، «۲۳ نفر» ساخته مهدی جعفری از ایران، «مهمانخانه ماه نو» ساخته تاکهفومی سوتسویی از ایران و ژاپن، «آمینه» ساخته أیمن زیدان از سوریه، «بازگشت به خانه» ساخته داریا شوماکووا از روسیه و ارمنستان، «عبور از مرز» ساخته هو مِنگ از چین، «تقاطع» ساخته نام رُن از مالزی، «چاه» ساخته ژانابک ژتیروف از قزاقستان، «شکیبایی» ساخته رشید مالیکوف از ازبکستان، «تپههای بینام» ساخته هلال بایداروف از آذربایجان، «شکستن همزمان بیست استخوان» ساخته جمشید محمودی از افغانستان، «پیچگوشتی» ساخته بسام جرباوی از فلسطین، آمریکا و قطر، «اعلان» ساخته محمود فاضل جوشکون از ترکیه و بلغارستان، «آهنگ درخت» ساخته آیبک داییربکوف از قرقیزستان و روسیه.
فیلمهای کوتاه
«ملاقات خصوصی» ساخته فرهاد غریبی از ایران، «قربانی» ساخته مهدی محمد نژادیان از ایران، «سیم ششم» ساخته بهرام عظیمی از ایران، «۱۹۸۲» ساخته ماریا خَیسی از لبنان، «وداع» ساختهی فِی هی از چین و آمریکا، «هوا» ساخته آیژانا کاسیمبِک از قزاقستان، «حلقه» ساخته بهروز دولتبکوف از روسیه، «پشمک» ساخته واجیکو چاچکیانی از گرجستان، «کراکر ماهی» ساخته ییغیت اوگار از ترکیه، «طلا» ساخته یونگ چائو لی از میانمار (برمه) و تایوان، «نت صفر» ساخته عذراء یاسین از عراق، «کوتوله» ساخته روسلان آقازاده از آذربایجان، «شتربان» ساخته شبنم زریاب از فرانسه و تونس، «اهرمها» ساخته بویونگ کیم از کره جنوبی و آمریکا، «دیوار» ساخته پارسنات گوپتا از هند.
بخش جلوهگاه شرق
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: «بخش مهم دیگر ازنظر ما «جلوهگاه شرق» است که به فیلمهای کشورهای آسیایی و اسلامی میپردازد. در این بخش به دنبال کشف استعدادهای جدید در منطقه هستیم و فیلمهای «جای خالی دوست»، «بیحسی موضعی» و «۲۳ نفر» از ایران با سایر فیلمها رقابت میکنند. فیلمهای «سیم ششم»، «ملاقات خصوصی» و «قربانی» هم در بخش فیلمهای کوتاه آسیایی شرکت دارند.»
وی با اشاره به اینکه بخش ویژهای برای سینمای آلمان و چین در جشنواره پی گرفته میشود، توضیح داد: «برای آشنایی با نسل جدید فیلمسازان آلمانی این بخش در نظر گرفتهشده که فیلمهای مفرحی باارزشهای سینمایی بالا و قصههای مخاطب پسند حضور دارند. به نظرم این بخش پنجره جدیدی به سینمای آلمان برای پیوند با خاطرات قبلیمان از این سینما باز میکند. همچنین بخش مرور سینمای چین که با بازار بزرگ مخاطب سینمایی باید یکی از مقصدهای سینمای ما در آیندهای نزدیک باشد در این دوره از جشنواره گنجاندهشده است. این کشور پرقدرت سینمایی به دلیل برخورداری از بزرگترین بازارها و استودیوها از رگههایی از سینمای ایران و اشتراکات فرهنگی با ما نیز برخوردار است.»
بخش زیتونهای شکسته
میرکریمی با اشاره به بخش «زیتونهای شکسته» که سالهای گذشته در جشنواره وجود داشت، گفت: «این بخش به بحرانهای منطقه ازجمله سوریه و یمن میپردازد که امسال اسمش را به «شاخههای زیتون» تغییر دادیم. کسانی که فهم بیشتری نسبت به زندگی مسلمانان دنیا داشته باشند میتوانند در این بخش شاهد فیلمهایی جالب از کشورهای چین، یمن و سوریه باشند. همچنین بخش «مستند زیر ذرهبین» هم که پرطرفدار است، امسال یکی از بخشهای قوی جشنواره است. تعداد فیلمهای خارجی این بخش افزایشیافته و برخی از این آثار برای اولین بار نمایش داده میشوند.»
بخش نمایشهای ویژه
میرکریمی گفت: «در بخش «نمایشهای ویژه» نیز بهترین فیلمهای معرفیشده از ۱۰ کشور به آکادمی اسکار نمایش داده میشود. این بخش برای مطالعه تطبیقی و ارزیابی سلیقه کشورها در معرفی بهترین فیلمشان به اسکار، مجموعهای دیدنی و جذاب خواهد بود.» وی در ادامه داوران بخشهای مختلف جشنواره را اینگونه معرفی کرد:
سینمای سعادت (مسابقه بینالملل)
نوید محمدزاده از ایران، نرگس آبیار از ایران، وانگ شیائوشوایی از چین، مایک فان دیم از هلند، مظفر اوزدمیر از ترکیه، لابینا میتوسکا از مقدونیه، پیتر فلایشمان از آلمان
بخش جلوهگاه شرق (پانورامای سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی)
خسرو معصومی از ایران، رهاب ایوب از سوریه، روسودان گلورژیدزه از گرجستان
جایزه بینالادیان
سید محمدحسین نواب از ایران، داگلاس فالسون از ایرلند جنوبی، اینیس گیل از پرتغال
نت پک
سید غلامرضا موسوی از ایران، اعجاز گل از پاکستان، لاتیکا پادگائونکار از هند
فیلمهای اول
بهروز شعیبی از ایران، عمار هادی العرادی از عراق، غسان سلهب از لبنان
جایزه منتقدان بینالمللی
روبرت صافاریان از ایران، باربارا لوری از آلمان، دکتر سعداله رحی ماف از تاجیکستان
میرکریمی درباره ملاک انتخاب افراد برای داوری جشنواره گفت: «حضور چهرههای مطرح از ایران و جهان و کسب افتخار از جشنوارههای خارجی و داخلی ازجمله معیارهایمان بود. ضمن اینکه میخواستیم از دور تسلسل اسامی تکراری خارج شویم.» وی با اشاره به اینکه امسال جایزههای مسابقه اصلی مانند سالهای گذشته اهدا خواهد شد، گفت: «ما هرسال تلاش میکنیم تا آییننامه جشنواره دستخوش کمترین تغییر شود و حتی سعی میکنیم نیروهای برگزاری جشنواره نیز ثابت باشند و حدود چهار سال است که با همین دوستان همکاری داریم.» در ادامه نشست، دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر مهمانان ویژه سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر را اینگونه معرفی کرد:
مهمانان ویژه سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
پل جوزف شریدر کارگردان، فیلمنامهنویس و منتقد آمریکایی، دیمیتری آلیپ مدیر فروش بخش بینالملل جشنواره کوران سه بُعدی، جولی برتوچلی مستندساز و برنده جایزه ویژه هفته فیلم منتقدان در جشنواره کن، لوکا بیگاتزی فیلمبردار مطرح ایتالیایی، رزا بوش تهیهکننده مستند مشهور «باشگاه اجتماعی بوئناویستا»، زیلکه بوئر طراح صحنه فیلمهای مطرح سینمای آلمان، تیاگو دو لوکا دانشیار مطالعات فیلم و تلویزیون در دانشگاه وارویک، ماریکه دِوالک دانشیار مطالعات رسانه و مدیر «برنامه هنرها و جامعه» در دانشگاه اوترخت هلند، جان هیل استاد دپارتمان هنرهای رسانه در رویال هالووی دانشگاه لندن، رضا اویلوم استاد دانشگاه از کشور ترکیه، آندرئا پالائورو کارگردان فیلم تحسینشده «هانا»، آدینا پینتیلی کارگردان رومانیایی، هانس یورگ وایسبریخ یکی از تدوینگران شاخص بینالمللی، لئو ژوان تهیهکننده، کارگردان و مدیرعامل شرکت دونگچان فیلمز.
بخش آسیا
میرکریمی افزود: «بخش آسیا دو جایزه دارد؛ یک جایزه فیلم اول که از سال گذشته اضافهشده است و هیئتی سهنفره از میان مجموع فیلمها آثار این بخش را داوری خواهند کرد. همچنین بنیاد نت پک که از توسعه سینمای آسیا حمایت میکند، امسال جایزهای اهدا خواهد کرد.»
جایزه محمدامین اهدا میشود
میرکریمی همچنین گفت: «امسال هم مانند سال گذشته جایزه بین الادیان با قدمتی ۱۵ ساله را اهدا خواهیم کرد و همچنین جایزه محمدامین برای چهارمین سال پیاپی اهدا میشود. یک جایزه که امسال به جشنواره بهصورت آزمایشی اضافهشده است، جایزه منتقدین جهانی یا فیپرشی است. اگر این جایزه در جشنواره امسال مورد استقبال قرار بگیرد از سال آینده بهصورت ثابت حضور اهدا خواهد شد.»
بخش کمدیهای معاصر
دبیر جشنواره درباره ویژگیهای «کمدیهای معاصر» که یکی از بخشهای امسال جشنواره است، نیز گفت: «امیدواریم این بخش نیز مخاطبان را به خنده بیندازد زیرا ما در سینمای امروز به جنسی از کمدی عادت کردهایم که صرفاً طنز سیاسی دارد. به دلیل خلائی که در بخش کمدی احساس میشد، این بخش را اضافه کردهایم.»
فیلمهای خارجی
میرکریمی درباره نمایش فیلمهای خارجی گفت: «به دلیل اینکه فیلمهای خارجی اجازه اکران گسترده در سینماهای ایران را ندارند، در چنین شرایطی خودخواهانه است حالا که این فرصت برای دیدن فیلمهای خارجی در چند روز فراهمشده، مخاطبان، صرفاً فیلمهای هنری را در جشنواره ببیند بنابراین فیلمهای نیمه تجاری نیز در جشنواره موردتوجه قرار دارد.»
پل شریدر در تهران
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از حضور پل شریدر کارگردان، فیلمنامهنویس و منتقد آمریکایی بهعنوان مهمان ویژه در دوره سی و هفتم جشنواره خبر داد و گفت: پل شریدر فیلمنامهنویس آثار بزرگی از سینمای جهان ازجمله «گاو خشمگین» و «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی است و با سیدنی پولاک نیز همکاری داشته است. دیدگاهها و نظریات او بارها به کتابهای معتبر سینمایی تبدیلشده و آثاری مربوط به وی به زبان فارسی ترجمهشده است.
یک جشنواره، یک فیلم، یک جمله
میرکریمی افزود: «از تمامی اسپانسرهایی که کمکمان کردند و تعدادشان هم زیاد است، تشکر میکنم. کسانی که تواضع داشتند و اصراری به اینکه اسمشان در اینجا برده شود، نداشتند. بهویژه از شهرداری تهران تشکر میکنم. امسال با کمک سازمان زیباسازی شهرداری تبلیغاتی غیرمستقیم برای جشنواره انجام میشود. در بیلبوردهای شهری نیز با عنوان «یک جشنواره، یک فیلم، یک جمله» جملههایی نقش بسته است که گنجینهای از پند و معرفت عمومی کشورها را به نمایش میگذارد و میتواند برای مردم لحظههایی را بسازد که بیشتر تعمق کنند.»
در ادامه نشست میرکریمی به پرسشهای حاضران پاسخ گفت:
نمایش عکسهای قدیمی
میرکریمی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش ویژهای برای نمایش عکسهای قدیمی از سینما مثل سالهای گذشته در نظر گرفتهشده است، گفت: «امسال به دلیل محدودیتهای مالی، این بخش که به همت سیفالله صمدیان برگزار میشد، حذفشده است و عکسهای سال گذشته بر دیوارهای چارسو نصب میشود.»
ادغام دوباره بخشهای ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر
وی در پاسخ به اینکه آیا برنامهای برای ادغام دوباره بخشهای ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر وجود دارد و اگر اینطور است تکلیف برنامه پنجساله جشنواره جهانی فیلم فجر چه میشود، عنوان کرد: «من در این مورد به شنیدههای خودم اکتفا میکنم. طبق نظر آقای انتظامی، تجمیع دوباره بخش ملی و جهانی بخشی از هزینهها را هدر میدهد. البته بهتر است از خودشان سؤال کنید ولی ایشان از جشنواره جهانی فجر حمایت میکنند. من تا جایی که بتوانم بر اساس استانداردهای مدنظرم جشنواره را ادامه دهم، این کار را خواهم کرد و احساس من این است که با توجه به نظرات سینماگران مهم و برجسته این تفکیک تاکنون تأثیرگذار بوده است.»
واکنش منفی برخی کارگردانان
میرکریمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره واکنش منفی برخی کارگردانان مانند رضا گوران به نمایش و حضور فیلمهایشان در بخش بازار و اینکه چه کسانی میتوانند به تماشای فیلمهای این بخش بنشینند، توضیح داد: «ما بدون هماهنگی با کارگردان فیلم او را پخش نمیکنیم و تأیید کتبیشان را داریم. آقای رضا گوران نیز دچار سو تفاهم شده بودند و آن لیست فقط مربوط به بازار بود. نمایشها در بازار بلیتفروشی و رزرو ندارد و اولویت با مهمانان خارجی و حضور ۵ دقیقه قبل از اکران است. باید افراد برای تماشا در صف بایستند و این شرایط شامل همه کارتها بدون هیچگونه تمایزی میشود.» وی در همین مورد ادامه داد: «اینیک فرصت است زیرا ۷۰ نفر از کشورهای مختلف فیلمهای بازار را میبینند. نمایش دومی نیز امسال برای فیلمهای بازار در محل بنیاد سینمایی فارابی صورت میگیرد که صرفاً برای آنهایی است که دعوتنامه داشته باشند و عموماً مهمانان خارجی هستند.»
جشنواره باید هویت حقوقی مستقلی بیابد
این فیلمساز در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه در دورههای بعدی جشنواره ملی و جهانی فجر توسط فارابی برگزار میشود، برنامهای برای انتقال جشنواره جهانی فیلم فجر به بخش خصوصی دارد یا نه، گفت: «آقای انتظامی رئیس سازمان سینمایی معتقدند جشنواره باید هویت حقوقی مستقلی بیابد و چهبهتر با ارگانهای مرتبط به تفاهمی درباره این تصمیم برسیم. درباره این اتفاق بعداً اطلاعرسانی میشود.»
با ادغام بخشهای ملی و جهانی فیلم فجر موافق نیستم
میرکریمی در پاسخ به اینکه اگر مسئولیت دبیری جشنواره در صورت ادغام به او برسد با این اتفاق موافق است یا نه، توضیح داد: «اساساً وقتی مسئله ادغام دو بخش را قبول ندارم، مسئولیت آن را نیز قبول نمیکنم. شهری به بزرگی تهران و با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون باید دستکم ماهانه یکبار یک رویداد بزرگ فرهنگی داشته باشد. وضعیت در شهرهای دیگر ازنظر رویدادهای فرهنگی و هنری بدتر است. وقتی میتوان برای سینما دو فرصت بهرهبرداری فراهم کرد، چرا این اتفاق نیفتد؟! من از این پیشنهاد دبیری احتمالی استقبال نخواهم کرد. آقای اربابی از معاونان وزارت ارشاد که مسئولیت تحقیق درباره این تجمیع را داشتند، نظرشان را صریحاً اعلام کردند که این دو جشنواره مأموریتهای جداگانهای با اهداف و تأثیرات مستقل دارند بنابراین ادغام تصمیم درستی نیست. من تا جایی که دبیری جشنواره در بخش جهانی را بر عهدهدارم کارم را درست انجام میدهم.»
احیای عادت ازیادرفته دیدن فیلمهای خارجی بر پرده سینما
میر کریمی درباره اینکه آیا برنامهای در جشنواره برای اکران مردمی فیلمهای خارجی وجود دارد، اظهار کرد: «اکران عمومی از وظایف جشنواره نیست، اما احیای عادت ازیادرفته دیدن فیلمهای خارجی بر پرده سینما ازجمله وظایف جشنواره است. سال گذشته به دنبال تحقق چنین هدفی بودیم اما از زمان حضور من در این سمت سه وزیر و رئیس سازمان سینمایی تغییر کردهاند و این هدف عملاً اجرایی نشد. به دنبال نمایش فیلمهای خارجی و حضور مهمانان خارجی در این نمایشها بوده و هستیم تا از محل بلیتفروشی هزینههایش را تأمین کنیم که امیدوارم این هدف محقق شود.»
حفظ استانداردهای کیفی
میر کریمی با اشاره چگونگی حفظ استانداردهای کیفی این جشنواره برای رقابت با رقابتهای معتبر بینالمللی نظیر اسکار نیز عنوان کرد: «تمام تلاشمان را برای رسیدن به این مهم انجام میدهیم و از بیش از ۶۰ کشور در جشنواره فیلمهایی حضور دارند و این آمار بسیار خوبی است.»
بازتاب جشنواره جهانی فیلم فجر در رسانههای بینالمللی
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین در پاسخ به اینکه چه فضاسازی و بازتابی از جشنواره جهانی فیلم فجر در رسانههای بینالمللی وجود دارد، گفت: «انعکاس جشنواره ما با توجه به مقالات معتبر و گزارشهایی که در رسانههای بینالمللی از دوره سی و ششم منتشر شد، نشان میدهد این دوره در این بخش موفق بود. امسال نیز تلاش کردیم چنین بازتابی داشته باشیم.»
توجه ویژه سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر به فیلم «دونده»
در ادامه سؤالی درباره پوستر جشنواره که مربوط به فیلم «دونده» است مطرح و عنوان شد که انتظار میرفته این فیلم در افتتاحیه جشنواره به نمایش دربیاید اما فیلم «دیدهبان» در افتتاحیه نمایش داده میشود. میرکریمی دراینباره گفت: «برنامهای برای فیلم «دونده» داریم که مستقل خواهد بود. دیدگاه من این بود که به همه فیلمها باید توجه کنیم و تا آنجایی که بتوانیم برای همه این ۵ فیلم خش مرمتشده ظرفیت ایجاد میکنیم.»
پیام امیر نادری به جشنواره جهانی فیلم فجر
میرکریمی افزود: «شخصاً با آقای امیر نادری هم صحبت کردم و او از این اتفاق خوشحال است و به همین منظور یک پیام برای ما باحال و هوای جنوبی داده است که در ایام جشنواره خواهید دید.» وی درباره تلاشها برای حضور امیر نادری در جشنواره و پاسخ به این پرسش که چرا نام عکاس فیلم «دونده» در پوستر جشنواره درج نشده است، بیان کرد: «اسم عکاس که مانی پتگر است در پوستر آمده و یادداشتی از ایشان هم در ایام جشنواره منتشر خواهد شد. درباره بخش دیگر سؤال هم باید بگویم من با امیر نادری در پوسان دیدار داشتم و نیامدن ایشان به احساسات خودشان مربوط است. نادری مانعی برای آمدن به ایران ندارد و مانعش تنها به لحاظ عاطفی است که اگر بیاید ممکن است در ایران ماندگار شود چون پیوند بسیاری با گذشته خود بهویژه جنوب دارد. امیر نادری همواره علاقهاش را به کشورش و به خوزستان بیان کرده همانطور که در پیامش هم میگوید. ما از او دعوت کردیم که بیاید و امیدواریم در دورههای آینده شاهد حضور ایشان باشیم.»
اصغر فرهادی امسال حضور ندارد
میرکریمی در پاسخ به اینکه آیا از اصغر فرهادی برای حضور در جشنواره دعوتشده است، گفت: «امسال برای ایشان پیامی فرستادم و گفتند «میدانید که این جشنواره را استانداردترین جشنواره فیلم ایرانی بعد از انقلاب میدانم و هر حرکتی از آن خوب است. امسال برنامههای مفصلی همزمان با جشنواره جهانی فیلم فجر دارم که فرصت حضور پیدا نمیکنم». بههرحال آقای فرهادی در دورهای استاد دارالفنون بودند و نسبت به ما و جشنواره لطف دارند. همچنین ایشان جایی که فیلم ایرانی باشد علاقهای به داوری ندارند.»
جذب مخاطب حرفهای
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: «ما در جذب مخاطب حرفهای به نتایج خوبی رسیدهایم و حتی نشست خبری جشنواره و حضور گسترده اهالی رسانه نیز این جدیت را تأیید میکند. حضور ۲۵۰ مهمان خارجی در دوره امسال که سال گذشته آماری بیشتر و حدود ۳۵۰ مهمان بود، در جشنوارههای مشابه بهراحتی اتفاق نمیافتد. در جشنوارههایی که من داورشان بودهام، معمولاً مهمانان خارجیِ کمی حضور دارند بنابراین این میزان حضور مهمانان بینالمللی یک فرصت برای فیلمسازان ایرانی در دیده شدن فیلمهایشان است.» این فیلمساز درباره تأثیر جشنواره بر فیلمسازان داخلی نیز گفت: «همین بس که فیلمهایی باارزش بالا میبینند و به بخشهای مغفول مانده سینمای بینالمللی در جشنواره پرداخته میشود.»
سیوهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار میشود.