كامل حسيني
فيلم از طريق حركت يك دوربين روبهجلو و همزمان با ابهام زودگذر ماهيت سوژه تنشهايش را آغاز ميكند اما تو گويي براي تماشاگر پايان فيلم بهگونهای ديگر رقم خواهد خورد و گرهگشايي از آن تنشهايي كه در همين آغاز ديده ميشود اهميت كمتري در بافت فیلمنامه خواهند داشت.
در حقيقت، كارگردان از طريق گره زدن مخاطرات نابهنگام سفرها بهویژه سفرهاي تفريحي با تنشهاي متعدد عشقي و عاطفي در زندگي نسل جديد تم قدرتمندي را انتخاب كرده است. به نظر نگارنده از آغاز تا ميانه و نزديكهاي پايان روايت، كشمكشها اگرچه از طريق علت و معلولهاي نسبتاً منطقي رو بهپیش ميروند اما از طرف ديگر، اين تنشها بسيار احساسي جلوهگر ميشوند و قدرت دراماتيك چنداني در آنها احساس نميشود.
البته شايد پديدار شدن چنين كمبودهايي بيشتر از آنكه ناشي از ضعف خود پيرنگ فيلم باشد بيشتر برخاسته از خصلت روايي كشمكشها باشد، زيرا در بافت روايت بيشترين تنشها را ميان چهار نفر يعني آوا با علي ازیکطرف و مهتاب با منصور روي ميدهد كه برخي از آنها يعني مهتاب و آوا در يك سن بسيار احساسي، كودكانه قرار دارند و فارغ از هرگونه تصميمگيري دورانديشانه، به تنشها بيشتر دامن زدهاند.
پاسخ برخي پرسشها رهاشده است مثلاً علت عدم توجه جدي پدر آوا به حضور مكرر علي در زمان بستري شدن آوا بهدرستی روشن نيست. یکبار ديگر پايان فيلم را به ياد بياوريم كه چگونه علي و منصور دچار دگرگوني ذهني شدهاند و تصميم بر آشتي با گذشته آوا و مهتاب كردهاند اما در پيرنگ فيلم آنچه اندكي مبهم به نظر ميرسد حذف يك علت مهم يا لااقل عدم پروراندن قدرتمند علت يك معلول در تنشهاي ميان منصور و مهتاب است؛ تنشي كه در صورت ادامه آن ميتوانست مسير پس از تعليق تنشزا را در كل مسير روايت به جهت ديگري سوق بدهد.
اینچنین است كه تماشاگر علت دگرگونيهاي ذهني و قلبي منصور را درك نميكند و نميداند كه چگونه و از راه كدام عامل، منصور با او آشتي كرده است و نزديك دانشكده منتظر او خواهد ماند! شايد ميزانسن پايانيترين سكانس اين عامل پنهاني را درگذر زماني ميبيند كه در آن مهتاب و منصور را با هم آشتي داده است و منصور با خونسردي از ماجراي صميميت مهتاب با علي گذشته است؛ اما ماهيت شخصيتپردازي علي چگونه است كه در زمان دلواپسي براي آوا با مهتاب در حال صميمي شدن و دل درگرو او گذاشتن است؟!
شايد اين هم گذر زمان است كه در پايان فيلم او را بهگونهای ديگر ميبينيم. شايد در جهان واقعيت، همان خصلت دمدمیمزاجی مهتاب يا واكنش كودكانه آوا هم در برخي نسلهاي سوخته امروزی بهوفور ديده ميشود كه نميدانند به كجا ميروند و هرلحظه ممكن است زير چرخ عواطف بيبنياد و زودگذر له شوند. سرانجام والدینشان نيز غافلانه بار جور اين عواطف هزارچهره را در حالي به دوش ميكشند كه در پستوي خانه زماني برملا خواهند شد.
اعتماد
سال دوم دانشكده من
نویسنده فیلمنامه: پرویز شهبازی، کارگردان: رسول صدرعاملی، مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش، چهرهپرداز: عبدالله اسکندری، طراح صحنه و لباس: آتوسا قلمفرسایی، تدوین: مصطفی خرقهپوش، صدابردار: منصور شهبازی، صداگذار: سیدمحمود موسوینژاد، موسیقی: کریستف رضاعی، جلوههای ویژه بصری: جواد مطوری، جلوههای ویژه میدانی: آرش آقابیک، عکاس: مریم تختکشیان،مدیر مارکتینگ:امین عطایی. بازيگران: سها نیاستی، فرشته ارسطویی، علی مصفا، پدرام شریفی، بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش خلق. تهیه کننده: مسعود ردایی. سال ساخت:۱۳۹۶