«بازی مرکب» رکورد زد

21 مهر 1400
«بازی مرکب» «بازی مرکب»

خالق سریال بازی مرکب می‌گوید: از بازار رمزارزها و ترامپ الهام گرفتم 

سلیس: شبکه سینمایی اینترنتی نتفلیکس شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که سریال کره‌ای «بازی مرکب» (اسکوئید گیم) به موفق‌ترین سریال تاریخ در نمایش اولیه بدل شده است. مطابق اعلام این شرکت، سریال «بازی مرکب» که پخش آن از ۱۷ سپتامبر گذشته آغازشده، در ۲۸ روز نخست نمایش بیش از ۱۱۱ میلیون کاربر نتفلیکس را به خود جذب کرده است.

«بازی مرکب» به نخستین سریال کره‌ای شبکه نتفلیکس بدل شده که توانسته به صدر فهرست سریال‌های محبوب روز در ایالات‌متحده و بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه صعود کند. این سریال در ۹۴ کشور جهان از آسیا و اروپا گرفته تا آمریکای جنوبی در جمع ۱۰ سریال پرطرفدار قرارگرفته است.

مینیونگ کیم، قائم مقام مدیرعامل شرکت نتفلیکس و مسئول بخش آسیا و اقیانوسیه این شرکت به شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گفت: «هنگامی‌که در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار تصمیم گرفتیم پخش سریال‌ها و فیلم‌های کره‌ای را آغاز کندیم، هدفمان ساخت محصولاتی در سطح جهانی بود ولی موفقیت سریال «بازی مرکب»، تمامی تفکرات ما درباره بازار کره جنوبی را درهم شکست.»

این مجموعه ۹ قسمتی بر روایت زندگی و رفتار افراد بدهکاری متمرکز است که وسوسه می‌شوند با شرکت در یک بازی مرگبار که مخفیانه توسط گروهی از ثروتمندان اداره می‌شود شانس خود را برای برنده شدن جایزه ۳۳ میلیون یورویی امتحان کنند؛ بازی‌هایی که بر اساس بازی‌های سنتی دوران کودکی طراحی‌شده‌اند و «بازی مرکب» نیز نام یکی از همین بازی‌های سنتی کره‌ای است که در ایران به بازی مرکب ترجمه‌شده است.

برخی منتقدان سینمایی معتقدند که دلیل اصلی استقبال از این سریال، فضای نامطمئن اقتصادی حاکم پس از همه‌گیری ویروس کرونا و نیز نابرابری‌های اقتصادی است که در بسیاری از کشورهای جهان طی سال‌های اخیر افزایش‌یافته است.

در همین حال، هوانگ دونگ هیوک، نویسنده و کارگردان سریال «بازی مرکب» در گفتگو با ایندی‌وایر توضیح داده که دلایلی همچون رونق خرید رمزارزها، قدرت گرفتن غول‌های فناوری ازجمله فیسبوک و گوگل و نیز روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا که به تدبیر او شبیه یکی از ثروتمندان مدیریت کننده بازی مرگبار سریال بوده، او را به این فکر انداخته که ایده قدیمی خود را در مورد ساخت اثری در نقد وضع موجود اقتصادی و نظام سرمایه‌داری که پس از وقوع رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ به ذهنش خطور کرده بود، عملی کند.

نویسنده و کارگردان سریال «بازی مرکب» خاطرنشان کرده که ایده قدیمی او پیش‌تر به دلیل خشونت‌آمیز بودن و این‌که هنوز ایده آن بسیار عجیب بود و چندان واقعی به نظر نمی‌رسید، چندان با استقبال تهیه‌کنندگان مواجه نشده بود و آن‌ها این محصول را چندان پول‌ساز ارزیابی نمی‌کردند.

اما ساخت این سریال با سفارش نتفلیکس به شرکت کره‌ای سیرن پیکچر عملی و موجب به راه افتادن موجی جهانی شد. چنان‌که بی‌بی‌سی گزارش داده که مردم بریتانیا در ماه اکتبر بیش از هر زمان دیگری واژه کره جنوبی را در موتور جستجوگر گوگل جستجو کرده‌اند و فراگیری فرهنگ کره که پس از نمایش سریال «بازی مرکب» به اوج خود رسیده، فرهنگ لغات انگلیسی آکسفورد را به فکر انداخته که ۲۶ واژه جدید را با اصالت کره‌ای به آخرین نسخه خود بیفزاید.

 

بیشتر بخوانید:

همه‌ی آنچه باید درباره سریال جدید «بازی مرکب» بدانید!