مونالیزاهای «جانی فورنارِزیو» میهمان گالری ویستا شدند

30 آبان 1400

نمایشگاه حاضر متشکل از مجموعه‌ی ژکوندها و ویتروویو است

سلیس نیوز: نمایشگاه جانی فورنارِزیو، هنرمند ایتالیایی با عنوان «ژکوند» این روزها در گالری ویستا برقرار است.

بهنام کامرانی، استاد دانشگاه درباره این نمایشگاه نوشته است: نمایشگاه ژکوند، شامل مجموعه‌ی از آثار هنرمند و چاپگر شناخته‌شده‌ی ایتالیایی جانی فورنارِزیو است. او در جریان هنر مدرن ایتالیا به‌ویژه درزمینه‌ی جریان پاپ آرت، تولیدات هنری بسیاری داشته و منتقدان مهمی نیز ازجمله فُرتوناتو دَمیکو در مورد او و فعالیت‌هایش به‌نقد و بررسی پرداخته‌اند.

فورنارزیو در این سال‌ها گالری، کارگاه چاپ دستی و انتشارات خود را تأسیس کرده و بسیاری از هنرمندان کشورش را موردحمایت خود قرار داده است که در این میان نام هنرمندان مطرحی همچون الیگیِرو بوئِتی، فرانکو موناری، امیلیو وِدووا، اَلدو موندینو، آنتونیو پِدرِتی (از هنرمندان بینال ونیز) و دَنیِلِه فیسورِه دیده می‌شود.

 پریسا پهلوان، مدیر گالری ویستا می‌گوید: «دعوت از این هنرمند ایتالیایی در ادامه همکاری‌های فرهنگی هنری بین‌المللی این گالری است.»

این رویداد با مشارکت انستیتوی تخصصی هنرهای معاصر خاورمیانه و اروپا SAFPEM است. بخش نخست این تبادل هنری به‌موازات رویداد سالانه Artissima و تحت عنوان فراخوان رزیدنسی و نمایشگاه «مایکرو ـ مکرو» با ارائه آثار ۷۰ هنرمند ایرانی ۲۶ اکتبر تا ۷ نوامبر ۲۰۲۱ در شهر تورین ایتالیا در گالری فورنارزیو برگزارشده بود.

نمایشگاه حاضر متشکل از مجموعه‌ی ژکوندها و ویتروویو (طراحی انسان و نسبت‌های طلائی‌اش از شناخته‌شده‌ترین هنرمند ایتالیایی لئوناردو داوینچی) است که به روش‌های متنوعی توسط این هنرمند تولیدشده است. این آثار اقتباسی درعین‌حال که به تاریخ هنر ایتالیا اشاره می‌کند، به برداشت‌های مختلف هنرمند نیز تأکید می‌کند.

ژکوند هنرمند ایتالیایی تا هشتم آذرماه ۱۴۰۰ در گالری ویستا به تماشا خواهد بود.