موزه «امپرسیونیستها» واقع در شهر «ژیوِرنی» در نزدیکی پاریس امسال به سراغ هنر ژاپن و امپرسیونیستها رفته است. هنری که بر هنرمندان امپرسیونیست غربی و به ویژه فرانسوی در قرن نوزدهم تأثیرگذار بود.
گشایش اقتصادی و سیاسی در ژاپن در سال ۱۸۶۸ برای هنرمندان اروپایی هم فضایی را برای کشف هنر ژاپن فراهم کرد. هنرمندان اروپایی، هنر سرزمین آفتاب تابان را بهطور ویژهای، نهتنها با هنر غرب بلکه با آنچه از هنر شرق شناخته بودند، یافتند. این اتفاق، تغییری اساسی در نگاه برخی هنرمندان غربی ایجاد کرد. هنر غرب که از زمان رنسانس تا آن موقع، هنر دوره آنتیک را مرور و تکرار میکرد، با آشنایی با هنر ژاپن، نوعی از هنر را با الفبایی نانوشته یافت که خیلی زود توانست جای خود را در اروپا و آمریکا پیدا کند.
هنر ژاپن که کاملاً با آنچه تا آن زمان در مدارس هنرهای زیبا در اروپا آموزش میدادند متفاوت بود، نگاهی تازه در آثار برخی نقاشان فرانسوی آن زمان آفرید. تأثیر تصاویری با رنگهای کاملاً زنده و چیدمان بدون تقارن چیزی بود که برای اروپاییها بسیار جذاب به نظر آمد. استادان هنر چاپ ژاپن نیز در آفریدن این نگاه بیتأثیر نبودند، آنچنان که میتوان گفت یک انقلاب هنری واقعی در هنرمندان اروپایی ایجاد کردند. ژاپنیسم از سال ۱۹۸۰ به موضوع نمایشگاههای متعدد در اروپا تبدیل شد و این پدیده چنان گسترده بود که به نظر میرسد تا امروز همچنان موردتوجه قرار گیرد.
موزه «امپرسیونیستها» با نشان دادن آثاری از نقاشان نسل امپرسیونیستها و پست امپرسیونیستهای سالهای ۱۸۷۰ تا ابتدای قرن بیستم، تأثیر هنر ژاپن را بر آنها به نمایش گذاشته است و «کلود مونه» از پیشگامان امپرسیونیسم که از نخستین هنرمندان فرانسوی است که به هنر چاپ ژاپنی علاقهمند شد، در مرکز آثاری است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشتهشده است.
همچنین در نمایشگاه «ژاپنیسم» میتوان آثاری از هنرمندانی چون ونسان ونگوگ، پل سینیاک، هری ریوییر، ادگار دوگا، استفان مالارمه، ادوارد مانه، پیسارو را دید که متأثر از آثار هنرمندان ژاپنی خلقشده است. در میان آثار هنرمندان ژاپنی در این نمایشگاه نیز به نامهای شناختهشدهای چون اوتاگوا هیروشیگ، کاتسوشیکا هوکوسای، اوتگاوا کنیوشی برمیخوریم.
نمایشگاه «ژاپنیسم» با نمایش 120 اثر نقاشی تا پانزدهم ژوئیه آینده برقرار است.