به نظر میرسد سریال شهرزاد در فصل دو، تنها دربازیها و داستان با افت مواجه نشد بلکه این افت را میتوان در قسمتهای دیگر کار مانند گریم و لباس هم دید. درحالیکه انتظار میرفت فصل دوم سریال شهرزاد نسبت به فصل اول موفقتر عمل کند یا حداقل در سطح فصل قبلی باشد، این اتفاق نیفتاد و این در حالی است که تجربه نشان داده سریالهای ایرانی تاکنون هرگز نتوانستهاند رکورد فصل اول خود را به لحاظ جذب مخاطب جابهجا کنند و اغلب با افت روبهرو شدهاند.
شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی سال گذشته توانست بخش اعظمی از مخاطبانی را که با شبکه نمایش خانگی قهر کرده بودند به این شبکه بازگرداند؛ سریالی استخواندار که با تشکیل یک مثلث عشقی و روایت آن در بستری تاریخی و همچنین استفاده از بازیگران به نام بهخوبی دیده شد، اما شهرزاد 2 باوجودآنکه بازیگران دیگری به جمع بازیگران زنجیره پیوستند هرگز نتوانست همانند فصل اول موفقیت را ببیند.
از همان قسمت اول فتحی نشان داد که در این فصل روندی نزولی را طی خواهد کرد. بعد از پایان جنجالی فصل اول به نظر میرسید که فصل دوم همراه با اتفاقات مهمتری باشد اما نهتنها این اتفاق رخ نداد بلکه زنجیره روندی آرام و بدون هیجان را طی کرد که مخاطب را فقط بهصرف فصل اول آن و علاقهای که به دانستن سرگذشت شخصیت اصلی قصه یعنی شهرزاد داشت تا انتها نگه داشت.
سه سر مثلث عشقی این زنجیره یعنی شهرزاد، فرهاد و قباد هرکدام در فصل اول بهخوبی معرفی شدند و هرکدام به فراخور نقش پیش رفتند و قصه تا جایی پیش رفت که مخاطب هیجان این را داشت تا درنهایت ببیند شهرزاد این قصه به کجا خواهد رفت، اما گرهافکنی که در فصل دوم وجود دارد گرههای سادهای هستند که مخاطب بهراحتی میتواند حدس بزند که چه اتفاقی رخ خواهد داد. از سوی دیگر یکی از وزنههای اصلی این زنجیره در فصل اول حضور علی نصیریان در کلیدیترین نقش بود که بعد از رفتن او از زنجیره و حضور رؤیا نونهالی بهعنوان بلقیس خواهر بزرگ آقا هرگز نتوانست این توازن را برقرار کند. به نظر میرسد زنجیره شهرزاد در فصل دو تنها دربازیها و داستان با افت مواجه نشد بلکه این افت را میتوان در قسمتهای دیگر کار مانند گریم و لباس هم دید.
در فصل دوم نظم فصل اول را ندیدیم، گریمها دائماً در حال تغییر بودند و گاهی حتی گریمی که انتخابشده است به چهره بازیگر نمیخورد و او را به دلیل همان نوع گریم مخاطب پس میزد، بهتر بود حسن فتحی با کارنامه درخشانی که در زنجیره سازی دارد کمی بیشتر و بهتر روی آن کار میکرد و برای فصل دوم برنامه بهتری میریخت.
درهرصورت فصل دوم این سریال با 15 قسمت به اتمام رسید و حالا گروه مشغول ساخت فصل سوم آن هستند. این در حالی است که همانطور که اشاره شد فصل دوم این سریال گرهافکنی خاصی نداشت و مشخص نیست چرا گروه سازنده تأکیددارند که فصلهای بعدی این سریال را هم بسازند. به دلیل اینکه فصل اول یک سریال پرمخاطب میشود نباید تأکید برساخت فصلهای دیگر داشت درحالیکه گرهافکنی در داستان وجود ندارد که بخواهد مخاطب را برای دیدن فصلهای بعدی آن ترغیب کند.
اولین اصل برای فروش خوب یک محصول تبلیغ مناسب برای آن است که شهرزاد در فصل اول توانست این کار را انجام دهد اما عامل دوم که ترغیب باشد به نظر میرسد سازندگان در این زمینه نتوانستند موفق عمل کنند و حتی میتوان گفت فصل دوم شهرزاد با افت مخاطب هم مواجه شد. حال با شناختی که از تواناییهای حسن فتحی در طی این سالها دیدهشده است باید دید آیا این کارگردان هوشمند برای فصل سوم این سریال تدارک خاص و ویژهای در نظر گرفته است یا فصل سوم نیز همانند فصل دوم بیرونق و بی کشش ادامه خواهد یافت.
سید محمد امامی تهیهکننده این سریال در گفتگویی اعلام کرده است که سریالهای مهم و بزرگ روز جهان نیز با افت مواجه هستند اما نباید این نکته را فراموش کرد که سینما و تلویزیون ما هنوز مانند غرب تبدیل به یک صنعت پولساز نشده است و مخاطب اینجا نیز برای دیدن و ادامه درست یک سریال برایش فرهنگسازی نشده است و قطعاً شرایط تولید در داخل کشور با خارج تفاوت بسیار زیادی دارد و نمیتوان صرفاً به جهت اینکه در سریالهای به نام دنیا نیز افت وجود دارد اقدام به ساخت سریالی کرد که نهتنها مخاطب را جذب نمیکند بلکه همان اندک مخاطبی را هم که دارد از دست بدهد و این یعنی شکست سرمایه...
سمیرا افتخاری