نوشتن تیتر اغلب بزرگترین فاصله میان شما و یک مقاله کامل است. در تلاش برای تمام کردن مطلبتان، به نظر جذاب میرسد که نخستین عبارت یا جمله را که به فکرتان میرسد، بنویسید؛ اما تیتر، بخش حیاتی هر مقاله و تعیینکننده علاقه یا عدم علاقه خواننده است. در این مطلب راهنماییهای را برای کمک به نوشتن تیترهای قوی در بردارد تا خوانندگان بهجای عبور از آن، روی آن کلیک کنند و مطلبتان را بخوانند.
تریبونتان را بشناسید
آیا قرار است مقاله شما آنلاین منتشر شود یا در مطبوعات؟ اگر آنلاین است، باید از واژههای استفاده کنید که در موتورهای جستجو خود را نشان دهند. درعینحال، بازنشر مقاله یا به اشتراک گذاشتن آن در شبکههای اجتماعی معمولاً به آن معناست که تیتر، میتواند غیررسمیتر باشد.
مخاطبانتان را بشناسید
مهم است که تیترتان را با نوع مخاطبی که حدس میزنید داشته باشید، تنظیم کنید. این کار، میتواند از راه تفاوت در دیدگاه ممکن شود. خود را بهجای مخاطبتان بگذارید، بعد تیتر را از دیدگاهی بنویسید که برای مخاطبتان قابلدرک است. برای نمونه، بهجای تمرکز کردن بر دیدگاه نهاد یا سازمان یا دولت، بر دیدگاه مردم تمرکز کنید.
صریح باشید
با آنکه انتخاب تیترهای جذاب ممکن است کلیک روی مقاله را بیشتر کند، احتمال جلب مخاطب بیشتر و افزایش دقت آنها به مقاله و امکان بیشتر خواندن مطلب را به وجود نخواهد آورد. از اصول پنجگانه خبرنگاری هنگام نوشتن تیتر استفاده کنید و همواره آنها را در نظر داشته باشید چه کسی، چه چیزی، چه وقت، چگونه، کجا. مهم آن است که تیترتان صریح و حاوی اطلاعات مناسب برای خواننده باشد، ضمن آنکه به خواننده راست بگوید.
انتخاب واژه اهمیت دارد
وقتیکه میخواهید تیتر بزنید، اولین واژه را که به ذهنتان میرسد، ننویسید. استفاده از فعل در تیتر مهم است و به محتوای بهتر آن کمک میکند و برای خوانندگان جالبتر از تیترهایی است که پر از اسم و صفت هستند. هرگز معنای تیتر را به خاطر یک کلمه قربانی نکنید.
به محتوا اتکا نکنید
برای نوشتن تیتر به محتوا اتکا نکنید بهتر آن است که برای درک تیتر، اصلاً اتکایی به مطلبتان نداشته باشید و طوری تیتر را بنویسید که برای خواننده بهاندازه کافی گویا باشد و نیازی به آن نباشد که تمام مطلب را بخواند تا متوجه مفهوم تیتر شود.
دستور زبان مهم است
برای نوشتن تیتر، سبک و سیاق نوشتار نشریهتان را همواره در نظر داشته باشید و متناسب با آن، تیتر بزنید. بهرغم آنکه رعایت همه نکات دستوری برای نوشتن تیتر حیاتی نیست، قواعدی برای این کار وجود دارد که تیترها را مناسبتر و بهتر میکند. یکی از آنها را که در زبان فارسی کاربرد دارد اینجا میخوانید:
بهجای «گفت» یا «میگوید»، از دونقطه و گیومه استفاده کنید و نقلقول کنید.
آیا تیترتان از این ویژگیها برخوردار است؟ این موضوع را پیش از نهایی کردن تیتر، بازبینی کنید. تیترتان باید این مشخصات را داشته باشد:
سلیقه، جذابیت، وضوح، صداقت.
از خودتان بپرسید
از خودتان بپرسید آیا این تیتر برای شخص یا گروه خاصی برخورنده نیست؟ آیا میتواند خوانندگانی را جذب کند؟ آیا از تیتر، میتوان فهمید که موضوع و محتوای مقاله چیست؟ از همه مهمتر آنکه: آیا تیتر صادقانه است؟ اگر پاسختان به هر یک از این پرسشها منفی باشد، این تیتر آمادگی انتشار ندارد و باید تغییر کند.
وقت مناسبی را به بازنویسی تیترتان اختصاص دهید
سایت Upworthy (که یک منبع حرفهای راهنمای خبرنگاران است)، به نویسندگان و ویراستاران توصیه میکند که برای هر مقاله، ۲۵ تیتر بنویسند و از میان آنها یکی را انتخاب کنند. وقت مناسبی را به بازنویسی و بازخوانی و اصلاح تیترتان اختصاص دهید و برای نوشتن تیتر آنقدر وقت بگذارید که اطمینان یابید که محصول نهایی توجه بیشتری را به سمت مطلبتان جلب خواهد کرد. آنچه ممکن است به نظر اتلاف وقت بیاید، صرفنظر از آنکه مطلبتان کجا منتشر میشود، ارزش کار کردن و وقت گذاشتن را دارد.